Team Training Rygg


80 % av befolkningen har någon gång i livet ont i ryggen. Alla som någon gång har haft ont i ryggen vet vilka begränsningar det ger. Därför är det viktigt att förebygga och stärka ryggen.

Actimeras Ryggkurs lär dig hur du ryggen anatomiskt och fysiologiskt fungerar samt ergonomiska råd och tips för att minska ryggbesvär och bibehålla en frisk rygg. Under den andra delen av varje tillfälle kommer du att aktivt få träna din rygg rörlighet samt styrka och bålstabilitet. Efter 10 kurstillfällen kommer du att ha en bred övningsbank med ryggövningar för fortsatt egenträning.

Jag som kommer guida dig genom kursen heter Helena Cato och är leg. Sjukgymnast/ medicinsk personlig tränare med många års praktisk verksamhet med ryggbehandling och träning.

Kursupplägg: 10 tillfällen, varje tillfälle 20-30 min teori, 30-40 min praktiskträning

Kurser startas kontinuerligt utifrån anmälningar.

Vid frågor är du välkommen kontakta helena.cato@actimera.se eller Anmälan helena.cato@actimera.se eller Anmälan

 

Recension av tidigare deltagare:

”Just att det är en liten grupp gör det lätt att ställa frågor och tränaren kan se att man utför övningen på rätt sätt. Det har givit mig mycket ökad kunskap om ryggen och ryggträning. Intränade övningar för ryggen som man kan utföra hemma och på gymmet. Problemen jag har med ryggont har minskat. Tänker mer på hållningen. Jag rekommenderar kursen den ger dig en ökad kunskap om ryggen och ryggträning. En mycket givande kurs ”.

 

”Kommer att ta med mig så mycket från dessa gånger men framförallt att jag har blivit så bra i ryggen och vågat utmana mig själv. ( hade fastnat i en trygghetszon). Både att få teoretisk genomgång samt att få göra test i rörlighet i början och slutet. Lära sig och bli medveten om hållning och rörelser i allt man gör. Små och stora tips i vardag och träning. Sedan att få övningar från grunden men som även går att bygga vidare. Hur man kan variera sin träning och även få nya övningar varje gång. Men kanske de viktigaste att få lära sig att göra övningarna rätt och få bli ”korrigerad” vad man skall tänka på i övningarna. Hur små ändringar kan göra så stor skillnad.”