Våra olika klasser


 

Chiball release

Är ett Feldenkrais inspirerat pass för att öka kroppsmedvetenhet och självläkning in ifrån. Ett pass med fokus på bäcken, rygg och nacke. Vi arbetar genom kroppen med mjuka Chiballs som ökar precisionen och balansen i övningarna. Vi ökar rörligheten och minska spänningar och stress. I vår vardag skapar vi många ovanor för kroppen med Ipads telefoner o stillasittande arbete. Då behöver vi åter tränar muskel minnet och lära kroppen det den en gång har kunnat. Är ett pass som är speciellt bra för dem som har nack och rygg problematik. Minskar även huvudvärk och stress. Passet är  45 min

Cirkelträning

Med våra cirkelmaskiner jobbar du stationsvis ca 45 sekunder på en nivå/belastning och tempo som passar dig och så vilar/byter du station under ca 15 sekunder. Du inspireras till härlig musik och en Inspiratör som ser till att träningen blir både rolig och säker! Totalt är det 14 olika stationer/övningar som körs i 2 varv och ger dig träning för hela kroppen på endast 25 minuter. Styrka 25min

FortGjort Box Mix

En pulshöjande träningsstund med mycket träning för överkroppen. Enkel skuggboxning i korta kombinationer varvas med två fysdelar där du bjuds på extra mycket styrka och uthållighet med din egen kropp som motstånd. Kondition/styrka 25 min

FortGjort Dansa Zamba

En träningsstund fylld av glädje och energi FortGjort Dansa Zamba förflyttar du dig till varmare breddgrader och släpper loss till latinoamerikanska rytmer. Detta är träningsglädje på högsta nivå. Kondition 25min

FortGjort Dansa Afro

Här får du njuta av stora härliga rörelser som är inspirerade av afrikansk dans. Afrikanska rytmer och en enorm rörelseglädje symboliserar FjortGjort Dansa Afro. Här finns inget rätt eller fel! Blunda och njut. Kondition 25min

FortGjort Funktionell träning

Bygger på en funktionell styrka, rörlighet och balans i din kropp som du kan njuta i vardagen. Du använder din egen kropp som främsta träningsredskapet. Träna som du lever! Styrka/ kondition 25 min.

 

FortGjort Mage/ rygg

En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. FortGjort Mage Rygg stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Alla övningar sker sittande eller liggande på en matta.  Styrka 25min

FortGjort Pulsträning

FortGjort Pulsträning är en träningsform med mycket puls och massor av energi. Passet består av övningar och rörelser för att förbättra/bibehålla din kondition och syreupptagningsförmåga. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och utefter egen hastighet i övningarna och på din egen nivå. Kondition 25 min

FortGjort Pulsgympa

FortGjort PulsJympa ökar eller bibehåller din kondition och du får även en högre förbränning i kroppen av de pulshöjande rörelserna och övningarna. Träningen är effektiv med en kreativ touch och härligt fartfyllt. Som alltid när det gäller FortGjort Träning bestämmer du själv nivån på dina rörelser/övningar allt utifrån dina egna förutsättningar och önskemål. Kan din kropp och om du vill så ges du möjlighet till att både hoppa och jogga i en del övningar.

FortGjort Rörlighet

Rörlighet: Stretch och rörlighet står i fokus under denna rogivande träningsstund. De harmoniska rörelserna är lätta att anpassa efter dina egna förutsättningar. FortGjort Rörlighet är som balsam för din kropp. Rörlighet 25 min

FortGjort Skivstång

Med hjälp av en skivstång tränar du kroppens större muskler. Du jobbar efter egen förmåga och väljer själv hur mycket vikt du vill ha på din skivstång. Hela kroppen får en tidseffektiv genomkörare. I FortGjort Skivstång använder vi en skivstång i nästan alla övningar, vilket gör att vi inte kommer att träna magen specifikt i denna gruppträningsaktivitet. Dock är stabilitet över bålen A och O för god teknik och utförande, vilket indirekt betyder att vi aktiverar magen i samtliga övningar. Styrka 25 min.

 

FortGjort Step och styrka

FortGjort Step & Styrka bjuder på effektiv intervallträning för hela kroppen. Enkla och roliga steg på en stepplåda varvas med styrkeövningar med fokus på ben och säte. Här får du mycket träning på kort tid. Kondition/styrka 25 min.

 

Funktionell cirkelträning

Funktionell stationsbaserad styrketräning. Passet består av övningar och rörelser för att förbättra styrka och statabilitet. Här arbetar du på tid men avgör själv hastighet och utmaningsgrad. Du arbetar både med din egna kropp som motstånd med även med yttre redskap. Styrka 25 alt 45 min.

Functional Moves®- FM

Passet är upplagt efter hur kroppen är byggd och fungerar. Målet är att stärka och balansera kroppens alla funktioner. Du tränar styrka, kondition, stabilitet, rörlighet och balans. Efter ett pass känner du dig ordentligt genomtränad. Du får en komplett träning för din kropp – och det kommer att ge dig fantastiska resultat.

Functional Moves® är en svensk produkt, framtagen av leg. sjukgymnasten Magnus Ringberg och idrottsläraren Christina Sivertsson i samarbete med utbildningsorganisationen The Academy. Bra träningsskor och bekväma träningskläder är allt du behöver. Kondition/ styrka och rörighet 45 alt 55 min

Fys Yoga

Ett enkelt, roligt och utmanade yogapass för dig som gillar lite tuffare träning, Vi arbetar i statiska positioner där du får träna styrka, uthållighet och smidighet. Passet avslutas med en längre nedvarvning. Rörlighet/ styrka 55 min

Global Yoga
Ett flödande dynamiskt yoga pass där vi arbetare igenom kroppen i olika flöden. Innehåller intention andnings övningar har en meditativ start med vinyasa övningar sen solhälsningar och coreträning. Vi avslutar med en avslappning i savasana. Allt till mjuk musik och i skön miljö och stämning. Ett pass som passar de flesta och innehåller mycket fysiska övningar utan att vara avancerat i rörlighet 🙂 passar dem som gillar och träna !
Är yoga för nutidens människa och livsstil. Pranam Namaste. 75 min

Iengar Yoga

Iyengar yoga är en form av hatha yoga uppkallad efter en av världens främsta yogamästare, B.K.S. Iyengar. Yogaställningarna utförs med fokus på kroppens linjering. Vid behov används olika hjälpmedel såsom klossar, bälten och filtar för att kroppens linjering ska bli anatomiskt riktig även om man är stel och har fysiska begränsningar. Detta gör att Iyengar Yoga passar alla. Ställningarna i Iyengar Yoga är kraftfulla, utmanande och gör din kropp stark, smidig och balanserad. De ökar din koncentration och gör dig mindre mottaglig för stress. Vi stannar lite längre i ställningarna för att uppnå uthållighet. Passet börjar med en stunds tystnad för att förbereda oss inför yogapraktiken, och avslutas med nedvarvning och avspänning, 75 min

Pilates

Ger Dig kroppskontroll, förbättrad hållning, fokus och ett inre lugn. Pilates är träning som utgår ifrån kroppens mittparti, bålen och du anpassar själv rörelserna efter din egen förmåga. Övningarna ger både styrka och rörlighet samt hjälper dig hitta din optimala hållning.  Styrka/rörlighet 25min

Pulsgång

Pulsgång är effektiv konditionsträning på en crosstrainer eller cykel där hela kroppen arbetar, vilket gör att den totala energiförbrukningen ökar. Arbetet sker efter din egen förmåga och det är hela tiden din egna upplevda ansträngning som styr. Skonsam träningsform som passar alla som vill få bättre kondition. Kondition 25 eller 45 min

Qigong

Medicinsk Zhineng qigong är lätt att lära sig, det tar cirka tjugofem minuter hela rörelsemönstret. Man väcker, fyller på och balanserar Qi som betyder energi, stretchar ut bindväv och muskler så att vi blir vi mjukare och smidigare samt stärker kärnmuskelaturen därifrån bättre hållning och risken för belastningsskador minskar. Rörlighet/ styrka 25 min

Rygg Yoga

Ett flödande rygg yoga pass där vi arbetare igenom kroppen i olika positioner. Vi fokuserar på ryggraden, andningen att hitta kärna i din kropp i sammanflätande rörelser.  Fokus ligger på att utmana ryggens rörlighet i alla tre rörelseplan samtidigt som Du kommer träna på att stabilisera och sammanlänka dina rörelser till mjuka och kontrollerade rörelser. Yoga för nutidens människa och livsstil, för ökad rörlighet och minskad stress. Rygg Yoga är 55 min

Step Intervall

Passet är uppbyggt i intervaller där enkel stepp koreografi varvas med generell styrka för hela kroppen. Använder vår egen kroppsvikt eller hantlar för att utmana oss i styrkedelen. Passet är 55 min långt och avslutas med en härlig rörlighetsdel.

SOMA MOVE®

Är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen.  Kondition/ koordination/ styrka/ rörlighet 45 min

Vinyasa Yoga

Ett flödande pass där fysisk träning kombineras med mental närvaro. Vi fokusera på att arbeta i flöden och utmana kroppen i flera rörelseplan samt att sammanlänka rörelserna till kontrollerade och mjuka rörelser. Balans, stabilitet och rörelsekvalitet! Passet är 60 min

Yin Yoga

Är en lugn meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin delar som bindväv, leder och ligament, för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp, undvika ledproblem, ryggproblem etc. Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan tre till fem minuter med musklerna avslappnade och med medveten andning för att fokusera kropp och sinne på vad som händer. Yin Yogan är 55 min.

Zumba

Zumba är en rolig, uppiggande och dansinspirerande träningsform där de latinska rytmerna står i fokus. Med lätta rörelser till glad och fartfylld musik tränar vi oss i form. Kondition 3o eller 45 min