Frågor och svar

Frågor och svar

Här får du svar på de vanligaste frågorna kring medlemskap, träning och autogiro. Vill du veta mer är det bara att kontakta oss via  Medlemsservice.

Boka Pass

Hur bokar jag ett pass ?
Hemsida
: gå till boka pass. Dina inloggningsuppgifter är ditt personnummer och din PINkod eller kan du logga in dig med mobilt bankid.

App: med Actimeras nya app kommer du lätt åt att boka från din mobil. Du finner den i din appstorebutik

Betalnings frågor

Hur kan jag betala mitt medlemskap på Actimera?
Du kan helt välja att betala via autogiro, kontant eller mot årsfaktura

Varför har jag fått en betalningspåminnelse, jag har ju autogiro?
Om du har fått en betalningspåminnelse betyder det att vi ej kunnat dra pengar från ditt konto för kommande tränings månad samt att vi inte kunnat dra på grund av täckning saknas även föregående månad. Autogiro dragningar sker den 28:e varje månad (eller nästkommande vardag). Om vi inte kan dra pengar från ditt konto skickar vår samarbetspartner en påminnelse på utstående belopp, plus påminnelseavgift. Det är din bank som ger oss information om att det eventuellt saknas pengar på kontot. Det kan även vara något fel med ditt kontomedgivande, du kan själv se på din bank via Internet om du har ett medgivande kopplat till oss.

Varför har jag fått en påminnelseavgift?
Vi har en överenskommelse om att det ska finnas pengar på kontot den 28:e varje månad. Om vi skickar en påminnelse så står påminnelseavgiften för de administrativa avgifter det faktiskt kostar att skapa och skicka fakturan.

Jag har bytt bank eller kontonummer, hur får jag det att fungera igen med autogiro?
Då behöver du fylla i en ny medgivandeblankett (öppna som PDF) lämna in i receptionen eller mejla den eller dina nya uppgifter till Medlemsservice så hjälper dig lägga in det.

Avtalsfrågor

Jag har förlorat min medlems tagg, hur gör jag för att få en nytt?
Vänligen vänd dig till receptionen/kassan på hos oss så löser vi det. Ny tagg utfärdas då mot en avgift.

Hur gammal måste man vara för att få träna på Actimera?
Vi har 14-årsgräns på vår anläggningar. Men man kan träna från 12 år tillsammans med sina föräldrar.

Kan jag överlåta mitt medlemskap?
Nej, ditt medlemskap är personligt och kan ej överlåtas.

Hur lång uppsägningstid har jag?
Om du inte längre befinner dig i bindningstiden och vill säga upp ditt avtal så är din uppsägningstid en månad plus resterande dagar i uppsägningsmånaden.

Hur säger jag upp mitt medlemskap?
Du kan säga upp ditt medlemskap via mail till Medlemsservice eller ringa till oss på tel. 0300-15 600 eller att personligen komma in till oss.

Kan jag provträna hos er?
Ja det kan du i samband med ett personligt möte för information om klubben. Du kan även gäst träna mot en gångs kostnad. Denna drar vi av om ni blir medlem givetvis.

Vad innebär ett löpande autogiroavtal?
Alla våra avtal är löpande och med det menas att man måste säga upp avtalet om man inte längre vill vara medlem. Men bindningstiden som man tecknat måste fullbetalas.

Medlemmen äger rätt att frysa sitt medlemskap vid skada, sjukdom och graviditet (3mån) samt vid arbete, studier eller militärtjänstgöring på annan ort mot uppvisande av intyg som styrker skälet till frysningen. Sådan frysning av sitt medlemskap kan ske med minst 1 månad och längst 12 månader i taget. Actimera äger rätt att ta ut en avgift för varje påbörjad frysningsperiod. Frysning kan ske endast med hela månader och framåt i tiden. Under frysningsperioden kan medlemmen inte ta del av Actimera’s utbud. Medlemsavtalet förlängs med den tid som Actimera godkänner frysning för och ingen månadsavgift debiteras under frysningsperioden.

Bokningsregler

Användarnamn och pinkod:

För att logga in på Boka Pass så behöver du ditt personnummer och pinkod eller mobilt bank Id. Om du har glömt din inloggning kan du kontakta Oss eller ringa till oss. Du kan även boka och boka av via actimera appen.

Bokning:

Du kan boka och avboka pass på flera olika sätt. Antingen via Boka Pass, via bokningsdatorn på anläggningen eller actimera appen. Det går även att ringa till oss om du blir försenad i trafiken (kvällstid) Under högtryck är det dock inte säkert att någon på anläggningen hinner svara så vi rekommenderar att du använder hemsidan/appen. Dropin platser finns i mån av plats

Du ska checka in dig senast 10 minuter före passets start och vara vid din sal senast 5 minuter före start.

Avbokning:

Bokningen måste avbokas senast 2 timmar innan passet börjar, även om du står på väntelistan så behöver du boka av din plats. Regler för flera uteblivna avbokningar är under arbete och kommer införas under hösten 2020

Väntelistan:

Om ett pass är fullbokat så kan du ställa dig på väntelistan. Om någon bokar av så flyttas du automatiskt upp så därför är det viktigt att boka av i tid även om du bara står på väntelistan. Flyttas du upp till en fast plats så får du ett mejl (om vi har din rätta mejladress)  eller ett sms om detta.

Om du fortfarande står på väntelistan när du kommer till anläggningen så checka in (via läsaren i receptionen eller via bokningsterminalen, om sådan finns) och stanna kvar i receptionsområdet för 10 minuter innan passet börjar så släpps väntelistan, de som bokat och har en plats men inte anlänt i tid blir av med platsen och platsen släpps till väntelistan istället.

 

Friskvårdsbidrag

Jag får bidrag från min arbetsgivare, men behöver ett intyg för att styrka mitt medlemskap, hur gör jag för att få ett kvitto på mina betalningar?
Du kan enkelt få tag på ditt intyg via ditt egna konto. Medlemmar som behöver ha kvitto från tidigare än juni 2020 kontakta oss via Medlemsservice

Kan jag få kvitto i förskott?
Vi kan bara skriva ut kvitto på det som har dragits från ditt konto.